מיתוג קוסמטי - עיצוב מוצרים בענף הקוסמטיקה ככלי שיווקי/ מאת ענת הר-גיל

עיצוב הוא שימוש באלמנטים של צבע, צורה וטיפוגרפיה (אותיות) הבאים לבטא רעיון מוגדר מראש, אמנות מוזמנת ומתוכננת, שנוצרה למען מטרה מוחשית ומוגדרת. העיצוב הוא חלק בלתי נפרד מתכנון שיווקי ומיתוג. אנו רוצים להעביר מסר ייחודי באמצעות העיצוב, רוצים ליצור בולטות על המדפים, רוצים שיזהו את המוצר שלנו ויזדהו עם המסר שלו.עיצוב נכון יגרום להושטת יד ולהתעניינות ראשונית במוצר.

כולם מדברים על מותגים
לאחרונה כולם מדברים על מיתוג. מהו מותג? מהי החשיבות של בניית מותג, ומהו ההבדל בין מוצר למותג?מותג בא לייצג בית. למוצר הבודד יש "אבא", הוא בא ממקום מוכר, מקום של מוניטין, ידע, איכות, מחויבות ואחריות. המקום הזה הוא המותג. על המדף מצויים מוצרים רבים ושונים,מה שגורם לנו לזהות קבוצת מוצרים ולדעת שהיא מאותה משפחה, היא הזהות המותגית שלה, אוסף האלמנטים המיוחדים של אותה משפחה, צבעוניות שונה או סוג אות קבוע.
 
הלוגו הוא הסמל המקורי של המותג. מותג טוב הוא פשוט, ברור וקליט.
הלוגו מחובר לרעיון המותג ולעליו להעביר את מסר החברה ולהיות שונה ומקורי.
 
כוחו של המותג הוא בתדמית שהוא מייצר.
קל להבין את הנושא אם מסתכלים על המותגים הבינלאומיים הגדולים. לדוגמא, קוקה קולה- אחד המותגים החזקים בעולם. בכל מקום בו נהיה נזהה את הלוגו, את הבקבוק, את הצבע האדום, את הגל. אלה הם נכסי המותג. הם יוצרים אסוציאציות של המוצר אך גם של דברים רבים נוספים אשר חברת קוקה קולה עמלה רבות כדי שנזכור אותם.

כשהלקוח קונה מותג הוא יודע שהוא שייך לעולם הדימויים של המותג ויש בזה אמירה לא רק על אהבת המשקה, אלא גם על מי אתה, מה אתה, לאיזה חברה את שייך, מי החברים שלך וכו'. זהו כוחו של המותג.

שלבים בעיצוב המותג

קהל היעד- כאשר אנו ניגשים לעצב מותג נגדיר תחילה את קהל היעד שלנו, למי מיועד המוצר.

הדבר יהווה קו מנחה בכל ההחלטות העיצוביות והשיווקיות. למשל, יצירת סדרה לנשים בוגרות תקבל התייחסות שונה מסדרה לצעירות, וסדרה יוקרתית תהיה שונה לגמרי מסדרה יום-יומית. קו מוצרי טבע יראה שונה מקו מוצרים המתבסס על טכנולוגיות מתקדמות.אנו רוצים להעביר ללקוחות את המסר של המוצר שלנו, אנו רוצים שהמסר ייקלט במבט ראשון וללא הסברים מיותרים.

מסר המותג תומך במוצר – העיצוב הוא שיוצר את פני המוצר, אמירת המוצר, המסר והרגשה שהוא יוצר. כל אלמנט שנחליט להוסיף לעיצוב - צבע, סוג פונט, אריזה, הוא בעל משקל ומשמעות בעיצוב. לאחר שהגדרנו את קהל היעד חשוב שנגדיר את המסר העיקרי שאותו רוצים להעביר ללקוח. תחילה, אנו בוחרים נושא עיקרי ואותו נבליט על האריזה, למשל מרכיב מסויים בתוך המוצר או יתרון בולט של המוצר. נתמקד בנושא אחד או שניים ואותם נבליט בעיצוב.

לדוגמא, במוצר טיפוח שבו תמציות צמחים שונות נחליט להבליט רק רכיב אחד (כמו תמציות רימונים למשל). את הרכיב הזה נבליט ויזואלית וכן בתוכן הכתוב. על העיצוב לתמוך במסר של המותג ולהיפך. אם אין קשר ישיר בין ההבטחה שעל האריזה לבין התוכן, תיווצר סתירה והלקוח לא יתחבר למוצר. מיתוג לא הופך מוצר לכזה או אחר אבל הוא יוצר את ההבטחה. חשוב שהמוצר עצמו יתאים לאריזה ולא יגרום לאכזבה אצל הלקוחה. קניה חוזרת תבוא לאחר התנסות, על כן איכות המוצרים חשובה גם היא מאוד.

עיצוב הלוגו - הלוגו הוא הסמל המקורי של המותג. לוגו טוב הוא פשוט, ברור וקליט. הלוגו מחובר לרעיון המותג ועליו להעביר את מסר החברה ולהיות שונה ומקורי. הוא יכול להיות לאותיות בלבד כמו DIOR למשל, או להכיל גם סמל צורני כמו הורד המוכר של Lancome. הלוגו יחזור על עצמו בכל המוצרים.

תפקיד האריזה במיתוג- אבותינו אמרו "אל תסתכל בקנקן אלא במה שבתוכו". במקרה של מוצרי צריכה - השפע על המדפים, החשיפה בכל מקום בו אנו נמצאים בעיתונות, אינטרנט, שלטי חוצות ועוד, יוצר את הצורך ליצור בידול, ייחודיות ובולטת שמעבירה מסר מהיר ללקוח. מלבד הפונקציונאליות שלה להגן על המוצר, האריזה היא הבמה הראשונה שלנו להציג את רעיון המוצר- היא הכלי השיווקי החזק ביותר שלנו, הפניה הראשונה שלנו אל הלקוח. בעיני הלקוח, האריזה היא המוצר, היא מעבירה את המסר של המוצר. האריזה תגרום ללקוח להתעניין במוצר.

מיתוג בעולם הטיפוח והקוסמטיקה

עולם הטיפוח, הקוסמטיקה והבישום הוא עולם של רגש ודימויים. המוצר מייצג עולם ומלואו, הרבה מעבר למוצר עצמו. אישה הלוקחת לידיה מוצר ומסתכלת עליו מתחברת לדימוי של המוצר, לריח, לזהות המותגית שלו, לאישיות שמייצגת את המותג, לצבעוניות שלו.

אנו מכירים מוצרים רבם המיוצגים ע"י אישויות שונה, כמו שחקנים, זמרות, ספורטאים וכו'. הרעיון הוא לחבר בין המוצר לבין הרעיון אותו הוא בא לייצג - בריאות, הצלחה, תחרותיות, שמחה ובגרות.

ניתן לראות זאת גם בקרב גברים. גבר הלוקח לידיו מוצר, מתחבר לריח אך גם לדמות המפרסמת את המותג ועולם שהוא מייצג.

אריזת המוצר ככלי שיווקי

אנו פונים אל הלקוחות באמצעים וויזואליים חזקים. באמצעות האריזה אנו יוצרים מוצר המתחבר אל העולם של הלקוח. רוצים לעורר אסוציאציות של אווירה, של מקום, של שאיפות אישיות, טבע, יוקרה, עכשוויות, בריאות, חיוניות, יופי, כוח, חופש, בגרות ועוד. המניע לקנייה פעמים רבות אינו מניע שכלתני אלא רגשי. השפה המותגית תחזור על עצמה בכל המוצרים של המותג בפרוספקטים, מדבקות, דיוורים, במוצרים עצמם ובאריזות כמובן.

אריזת המוצרים משמשת אותנו למעשה ככלי שיווקי, על מנת שהצרכן יבחר את המוצר שלך מבין שלל המוצרים על המדף, עלינו ליצור את האריזה באופן כזה שהיא "תקרא" לו. היא צריכה להיות יפה, להעביר באופן מיידי את המסר שמעניין את הצרכן ולספק אינפורמציה מדוייקת ואמינה על המוצר. העיצוב הנכון ייצור את השלמות והחיבור בין הלקוח למוצר.

כתבה, ענת הר-גיל
מעצבת המתמחה בעיצוב ופיתוח מוצרי קוסמטיקה. עיצוב אריזות, פרוספקטים וחומרים שיווקיים בעלת סטודיו ארט-תג. 052-6562324

www.arttag.co.il

רשימת נושאים
DIY
צור קשר