קופשקית - הטרנד העולמי מתחדש בישראל

כל תעשייה והילד החורג שלה, חטוטרת שמסרבת להעלם ולעיתים אף עולה ומתפרצת. כך גם במקרה של יין הנמכר בקופסת קרטון. "קופשקית", כפי שכונתה האריזה כשיקבי כרמל ניסו להציגה לקהל ישראלי ו BIB כפי שנקראת ברחבי העולם. הסלידה, כך מסתבר, היא רק בראש ובפועל מדובר בכוכב עולה בשמי תעשיית היין העולמית. לא בישראל כמובן, כי הס מלהזכיר יין בקופסא.


האם תעשיית היין המתחדשת של ישראל, אשר טרם הספיקה להתרגל לכמויות היין הזורמות בה, ועודנה תוהה על קנקנם של יצרניה, מוכנה להכיל יין המגיע בקופסא? האם הגיעה העת ליישר קו עם תעשיית היין העולמית גם בתחום זה? התשובה לכך מורכבת.


נרטיב גרוננו עם קצת נתונים יבשים
על פי נתוני ה
OIV הוערך נפחו העולמי של יין בקופסא בשנת 2011 בכמעט 1,444 מיליון ליטרים, אשר היוו קרוב ל-38% מכלל נפח היין בתעשייה העולמית, וביטאו כבר אז עליה של 4.6%, לעומת שנת 2010. בשנת 2011 ערכו של שוק יין בקופסא הגיע ל-330 מיליון דולר אמריקני, המהווה עליה של 31% בין השנים 2009-2011.


מספרים דמיוניים או אריזה פופולארית? 

נתוני השוק מראים כי המדינות הסקנדינביות אוהבות במיוחד את המשקה באריזת הקרטון. נפחן של אריזות אלה (3, 5 ו-10 ליטרים) עולה במדינות מסוימות על 50% מכלל שוק היין המקומי. בשבדיה למשל, מכירות יין בקופסא מהוות 65% (113 מיליון ליטרים) מכלל מכירת היין, מאידך הם אוהבים דברים ארוזים בקופסא (מישהו אמר איקאה?). בנורווגיה מעל 50% ובארה"ב 20%. למרבה ההפתעה גם צרפת נוטלת חלק במשחק ויין ארוז בקופסא מייצג לא פחות מ  20.9% משוק היין הצרפתי.


בדו"ח משנת 2006 נראה כי המדינות המובילות בצריכת יין הארוז בקופסא היו – שבדיה (56%), אוסטרליה (53%), נורווגיה (48%), בריטניה וצרפת (20% כל אחת), ארה"ב (14%) ורוסיה (13%) ואולם שוק זה הולך ומתרחב עם השנים. בבריטניה למשל מדברים על עלייה שנתית של 2%, בעוד באוסטרליה בין השנים 2007-2011 גדלה תעשייה זו בכ 80%.


מה הופך את המשקה בקופסא לכל כך אטרקטיבי עבור היצרן והצרכן?
ראשית, שקית הפלסטיק המצויה בתוך קופסת הקרטון התפתחה עם השנים, בצורה כזו ששטח הפנים של הנוזל בא במגע מינימאלי מאוד עם חמצן, וודאי פחות מהריאקציה המתרחשת בבקבוק יין לאחר פתיחתו. חלל השקית מתכווץ יחד עם הנוזל. בצורה זו נשמר היין לתקופה ממושכת ומאפשר למי שנוהג לשתות יין לאורך זמן ולא בקבוק בערב, ליהנות ממנו גם במשך מספר שבועות.


יתרון נוסף האהוד הן על הצרכנים, והן על היצרנים הוא קלות ההובלה – מדובר על מוצר שסכנת השבירה המצויה בבקבוקי הזכוכית ממנו והלאה, אחסונו נוח והוא קל לנשיאה יותר מיין הארוז בבקבוקים בנפח דומה. עובדה זו בעצם מוזילה שני מרכיבים – היא מוזילה את עלויות ההובלה ומאפשרת הכנסת נפח יין גדול יותר לאריזה נוחה וקלה יותר.


מה מתכלה מהר יותר זכוכית, או שקית פוליאתילן? התשובה החד משמעית היא שקית פוליאתילן. השקית המצויה בתוך קופסת הקרטון הופכת את כל הקומפלקס הזה להרבה יותר ידידותי לסביבה מאשר בקבוק זכוכית. הקרטון מתכלה במהירות והפלסטיק מתכלה אף הוא.

אחד הדברים המוזרים הוא שליין המשווק בקופסאות קרטון יש תאריך תפוגה בחו"ל, זאת לעומת יין הנמכר בבקבוקים שכידוע אינו נושא תאריך תפוגה. השאלה היא מדוע יין בקופסא נושא תאריך תפוגה? הרי אנחנו מדברים רבות בהתיישנותו של יין. ובכן, התשובה לכך אינה ברורה, אם כי ניתן לנחש שייתכן ויש קשר לאורך חייה של שקית הפוליאתילן. מאידך, יש להתייחס למוצר היין המשווק בקופסאות קרטון ככזה המיועד לשתייה בטווח קצר ממועד הוצאתו לשוק, ולא לכזה שמיועד לשימור במקררי יין. בכל אופן, טרם ראיתי מקררי יין עם מדפים לאריזות של 3-10 ליטר בקופסא מרובעת.


יינות פרימיום בשקית?

אריזתו של יין בקופסא הומצאה לראשונה בדרום אוסטרליה 
על ידי
Thomas Angove ונרשמה כפטנט בשנת 1965. 
מאז הצאתה של קופסת הקרטון נוספו המצאות דומות בסגנון

אחת השאלות המעניינות היא: האם ניתן לשווק יינות פרימיום בקופסאות קרטון ולהצליח במכירתן? מחקר מקיף בנושא זה טרם בוצע, אולם ניסיון אחד מופיע במאמר מאת דר' ג'יימי גוד, בו מסופר על ,Jean Guyon בעליהן של מספר אחוזות באזור מדוק שבצרפת. Guyon ערך ניסוי בשיווק יינות היוקרה שלו ב BIB: הוא ארז 12,000 ליטרים של יין 2003 Chateau Rollan de By, אשר קיבל את הציון 90 אצל רוברט פארקר בקופסאות מעוצבות ומכר אותן בהצלחה בארה"ב. יתרה מזאת, שנה לאחר המשלוח, לטענתו, איכות היין הארוז דומה לזו שבבקבוק.


אם כך, מדובר על רעיון אקולוגי, חסכוני, חכם כלכלית, אבל עדיין בעל מוניטין גרוע וזאת למרות שברעיון "קופשקית" נחסכת אפילו עוגמת הנפש של חליצת יין וגילוי נוכחות
TCA בו (יין קורקי/ משועם). גם לפקקי הברגה ולעוד אסופה גדולה אחרת של מוצרים היה פעם שם רע, ובכל זאת מהלכים שיווקיים חכמים הפכו אותם לרלוונטיים ושגרתיים.


מי בכלל חשב על זה? 

אריזתו של יין בקופסא הומצאה לראשונה בדרום אוסטרליה על ידי Thomas Angove ונרשמה כפטנט בשנת 1965. מאז הצאתה של קופסת הקרטון נוספו המצאות דומות בסגנון. כך, יקב Climber Wines האוסטרלי משתמש בפאוץ' ללא קופסא העוטפת אותו כלל. ההשראה למוצר זה נלקחה מהצורך לפתור למיטיבי לכת בעיית משקל. המצאה נחמדה אחרת היא של Trinchero family estates שאורזים יין תחת המותג Bandit. למותג זה קופסא המחולקת ל 4 תאים, כשבכל תא מוצג יין אחר, למשל – ריזלינג, פינו גריג'יו, מרלו, קברנה סוביניון, מוסקטו ואפילו סנגריה.

המצאה חשובה לא פחות היא זו של ברז האטום לאוויר, אשר נרשם כפטנט בשנת 1967 וקידם את המוצר עוד עשרה צעדים קדימה. ואולם, רעיון מערכת BIB הומצאה לראשונה על ידי האמריקני William R. Scholle בשנת 1955 ושימשה במקור להובלת נוזלי סוללות.

בישראל היו ניסיונות לשווק יינות בקופסא על ידי יקבי כרמל, אותם כבר הזכרנו, יקבי נחשון, לטרון ועוד. עם זאת, הניסיונות כשלו וקופסאות הקרטון הרטוב חזרו לשוק רק בשנים האחרונות, אולם לא כאלו של יצרנים ישראלים. היום, בחנויות המיועדות לקהל הרוסי, תוכלו למצוא את הקופסאות הללו ואפילו בגרסאות כשרות.


ואם אתם קופצים לחו"ל אז הנה מספר מותגים נחשבים שוודאי תיתקלו בהם:
Sant evasion Barbera ו Fuori Strada "off road" Sangiovese האיטלקים, La Petit frog coteaux du Languedoc picpoul de pinet ו- Tank Vin Rouge הצרפתים וכמה אמריקנים כמו: Bota Box RedVolution, Big house white, Pepperwood grove "big green box" ו Black Box שאפילו זכו ב 28 מדליות זהב בקטגוריות שונות.

 

כעת נשמעים קולות מחודשים מכיוון חברת הוברמן, 
המפיצה באופן בלעדי את שקיות ה
BIB עם הברז המולחם 
של חברת
ARAN Packaging הישראלית. 
שקיות אלו מוצאות דרכן לקופסאות קרטון 
המעוצבות כמיטב דמיונם של יצרני היין

חברת הוברמן הקיימת מאז 1954 וידועה כחברה המשווקת ומפיצה מיכלי אריזה, בעיקר מזכוכית ופלסטיק, לתעשיות המזון, קוסמטיקה וכימיקלים, לא אומרת נואש. כבר לפני כ 11 שנים התפרסמו ידיעות אודות ניסיון להיכנס לשוק היין הישראלי עם יינות יקב נחשון באמצעות BIB . כידוע, יקב נחשון אינו קיים עוד וכך גם הרעיון.


ואולם, כעת נשמעים קולות מחודשים מכיוון חברת הוברמן, המפיצה באופן בלעדי את שקיות ה 
BIB עם הברז המולחם של חברת ARAN Packaging הישראלית. שקיות אלו מוצאות דרכן לקופסאות קרטון המעוצבות כמיטב דמיונם של יצרני היין. בסיסה של החברה נמצא אמנם בקיבוץ נחשון, אך מפעל נוסף נחנך גם בספרד. עוד גאווה למוצר ישראלי מוביל ברמה העולמית.


לשאלתי הספקנית את רן הוברמן מדוע לדעתו יצליח המוצר להתרומם בישראל, משנכשל בעבר?, השיב: "תעשיית היין היא תעשייה של טרנדים, וכמו הרבה תעשיות היא מאוד מושפעת ממה שקורה בעולם. אם מתבוננים בטרנדים העולמיים של תעשיית היין והמזון, אשר בולטים בהם אריזות חסכוניות וירוקות, ומחפשים את הדברים הבאים זה יעבוד. עובדה היא שזה עובד באירופה. אני לא מכיר מוצר שתופס בחו"ל, ואין לו סיכוי לתפוס בארץ. השאלה איזה היא מותג ישראלי יישם את יתרונות האריזה הזו ועימה ייצור קהל החדש".


האם תכניסו ל
BIB יינות ברמה בסיסית, או יינות פרימיום?
"לא הייתי פוסל אף אופציה, זה מאוד תלוי ביקב עצמו ולאיזה קהל הוא ירצה לפנות. אני לא חושב שזה יכול להחליף את החוויה של פתיחת בקבוק יין במסעדה, אבל מישהו שרוצה להביא את היין שלו לשווקים מסוימים יכול דרך האריזה הזו למצוא חובבי יין שמאוד ייהנו מהמוצר הזה".

רשימת נושאים
DIY
צור קשר