חשיבות האריזה!

חשיבות האריזה במוצרים מכרעת בהצלחת המוצר, ומשמשת כמקדם מכירות לכל דבר. לא אחת מדובר על אריזות כל כך משובחות שהן כמעט מבחינת "עבודה בעיניים" על הצרכן המשתוקק בעצם לאריזה המגרה ולאו דווקא למוצר המזון שבו...

עיצוב האריזה קריטי לכל מוצר מכיוון שהוא ממצא פונקציות רבות ומגוונות. אם להודות, לא כל מוצר נראה כמו תפוח עסיסי ולכן תפקיד האריזה הינו להפוך את המוצר הפשוט ליוקרתי ומושך מבחינת הלקוח. האריזה יכולה להציג תכונות שונות מתכונות המוצר ובכך גדולתה. האריזה , למעשה, מתקנת 'עוול' ברמת התפיסה של הלקוח שקשה לו לדמיין את המוצר המוגמר.

בתחום המזון, האריזה היא הנושאת עימה את מטלות המיתוג הן של המוצר הספציפי והן של החברה היוצרת אותו. יחד עם זאת, אריזה דומיננטית ככל שתהיה אינה יכולה 'לחפות' על המוצר עצמו. אריזה שתוכננה ועוצבה בקפידה תגרום ללקוח לרכוש את המוצר באקראי- כקונה מזדמן. בכדי לגרום ללקוח להיות לקוח נאמן, כלומר לבצע רכישות חוזרות, יש להבטיח שילוב אופטימלי בין המוצר עצמו והתועלת שהוא מפיק ללקוח, לבין האריזה הנאה והפרקטית.

לפני עיצוב ובחירת האריזה, יש לבצע חקירת מקיפה הן לגבי קטגוריית המוצרים, הן לגבי המוצר עצמו והן לגבי סוגי האריזות. זהו שלב התחלתי אך חשוב בבחירת האריזה הנכונה. מטרת שלב זה היא לשלב בין האסטרטגיה השיווקית לבין עיצוב האריזה, ע"י בחינת היבטים שונים.

היבטים חשובים שיש לבחון:

# קטגורית המוצרים: מהם הרגלי הקניה וההתנהגות הצרכנית בקטגוריה, מהם האלמנטים הערכיים של המוצרים הקיימים בקטגוריה?

# המוצר: מהם נקודות החזקה/ תורפה של המוצר? מהי אסטרטגית המיתוג שלו? האם ניתן ליצור עבורו טיעון ערכי של ייחודיות? מיהו המשתמש הכבד והמוביל של המוצר?

# האריזה: מהם המאפיינים הטכנולוגיים? חשיבות האריזה מבחינת שימושיות ונוחות, מהם אמצעי התקשורת השיווקית המתאימים למוצר, ומידת התייחסותם לערכי המותג וזהותו?

ככל שיודעים יותר, כך אפשר להתאים את המוצר ואריזתו למאפייני השוק שלו. לכן רצוי לדעת היכן הצרכנים רוכשים מוצרים דומים, מיהם הצרכנים הללו, איזו חשיבות הם מייחסים לעיצוב אריזת מוצרים אלו וכדומה.

החלטה נוספת, לא פחות חשובה, קשורה למיתוג המוצר. ההחלטה באשר למיתוג יקר, בינוני או זול תכתיב את צורת האריזה ועיצובה, והיא זו שתקבע לאיזה פלח שוק מכוון המוצר, ועם אילו מוצרים הוא יתחרה על המדף. כמובן שחייב להישמר הקשר בין מיתוג מוצר מזון לבין מיתוג האריזה שלו. ההחלטה על המיתוג משפיעה במישרין הן על שפת העיצוב והן על חומרי הגלם שבהם יעשה ששימוש. כמובן שכל הגורמים הללו משפיעים רבות על מידת המוכנות של הלקוח לנסות את המוצר החדש שלפניו.

בעת שמגיעים לעיצוב האריזה בפועל, יש לשים דגש על האסטרטגיה השיווקית שבחרנו, למיתוג המוצר שהחלטנו וללקוח הפוטנציאלי שלנו. שילוב התשובות יביא אותנו לבחירת החומר, הצורה, הצבע והתוית המתאימים למוצרינו.

רשימת נושאים
DIY
צור קשר